PRAVILA ZA RAD U LABORATORIJI

 

 

 

Laboratorijske vježbe predstavljaju sastavni dio naučno-nastavnog procesa predmeta Osnovi elektrotehnike. Potpunu korist od vježbe ima samo onaj student koji se predhodno pripremi za rad u laboratoriji i uzme aktivno učešće u realizaciji vježbe u laboratorijskom ispitivanju.Da bi studenti ispunili postavljene zadatke neophodno je, na početku, upoznati se sa Pravilima za rad u laboratoriji.

1.       Laboratorijske vježbe previđene su za samostalan rad studenata u grupi, čime je omogućeno aktivno učešće studenata u radu i određen nivo pedagoškog rada.

2.       Na početku semestra studenti se podijele u grupe. Nije dozvoljena samovoljne promjena grupe, niti termina održavanja vježbi.

3.       Za normalno odvijenje laboratorijskih vježbi naophodno je održavanje odgovarajuće discipline na časovima i ponešanje prema pravilima i propisima.

4.       Laboratorijske vjažbe su obavezan dio naučno-nastavnog procesa, kojima student mora da prisustvuje. Sve vježbe student je obavezan da uradi i položi.

5.       U slučaju izostanka, student to mora opravdati pismenim uvjerenjem, na osnovu koga će mu biti omogućeno da nadoknadi izgubljenu vježbu.

6.       Uredno ispunjene obaveze studenata su uslov za dobijanje potpisa iz ovog predmeta.

 

PRIPREME ZA IZVOĐENJE VJEŽBE

 

7.       Da bi vježba bila što uspješnija, prije njenog izvođenja, student mora temeljito upoznati gradivo koje obrađuje vježbu. Potrebno je da student savjesno prouči šemu spoja i upute o načinu izvođenja vježbe, uređaje i instrumente koji se koriste u vježbi.

8.       Po dolasku u laboratoriju student zauzima mjesto za svojim stolom, upoznaje se sa svim uređajima, instrumentima i priborom koji se koristi u vježbi. Asistent vrši kontrolu poznavanja materije koja se obređuje u laboratorijskoj vježbi.

Nepoznavalje materije isključuje studenta od daljnjeg prisustvovanja vježbi.

 

RASPORED UREĐAJA I INSTRUMENATA

 

9.       Prije povezivanje uređaja, instrumenta i pribora spojnim vodovima napohodno je, na osnovu šeme spoja, pregledno i funkcionalno izvršiti njihov prostorni raspored, kako bi omogućili brza i tačna očitavanja.

10.   Prostorni raspored treba napraviti tako da se bliže postave instrumenti na kojima se vrši očitavanje, dalje, uređaje za regulaciju, a najdalje, pomoćni uređaji kojima se u toku vježbe ne rukuje direktno.

 

SPOJNI VODOVI

 

11.   Spojni vodovi koriste se za međusobno spajanje uređaja i instrumenata.Preporučuje se da budu određene dužine i presjeka prema odgovarajućoj jačini struje.

Kod laboratorijskih ispitivanja spojni vodovi trebaju biti savitljivi sa propisno izvedenim krajevima (“bananski” utikači, kablovske stopice, ili kombinovano), po mogućnosti u bojama radi lakšeg praćenja električnih krugova i kontrole.

 

PROVJERA I ZAŠTITA UREĐAJA I INSTRUMENATA

 

12.   Po dolasku za radno mjesto, student kontroliše ispravnost uređaja i mjernih instrumenata (npr. savijena kazaljke, neispravan osigurač, slab spoj, potrebno izvršiti nul-korekciju instrumenta i sl.)

13.   U slučaju sumnje u ispravnost uređaja i instrumenta student se mora obratiti asistentu, a nikako da ga sam popravlja. U tom slučaju student se izlaže opasnosti da ga pokvari, čime prouzrokuje još veću štetu.

14.   S obzirom na osjetljivost instrumenta, kako u električnom tako i u mehaničkom pogledu, student mora imati na umu da svako grublje i nepažljivije postavljenje instrumenta na sto, ili grubo rukovanje s njim može ga oštetiti. Instrumenti se moraju izuzetno pažljivo koristiti.

15.   Na svim instrumenima sa većim brojem mjernih područja mjerenje treba započeti na području za najviše vrijednosti, a zatim prema potrebi uključiti i osjetljivija mjerna područja.

16.   Kod korištenja vatmetra obratiti pažnju na nominalnu struju kroz namotaj, odnosno na nominalni napon naponskog namotaja.

 

SPAJANJE PREMA ŠEMI SPOJA

 

17.   Povezivanje uređaja i mjernih instrumenata spojnim vodovima vrši se u beznaponskom stanju.

18.   Student spajanju treba prići sistematski, što znači ne smije se spajati mehanički već logički na osnovu prethodno dobro proučene i shvaćene šeme spoja.

19.   Najprije treba sve instrumente i uređaje spojiti u seriju (zatroriti glavni strujni krug bez priključka na izvor), a zatim, po mogućnosti vodovima u drugoj boji spajati paralelne grane (voltmetre, mjerila učestanosti, naponske grane vetmetra i brojila itd.)

20.   Spajanje uređaja i instrumenata treba obavljati uvijek samo s jedne strane (samo s lijeva na desno, ili samo s desna na lijevo), pazeći na polaritet instrumenata.

21.   Za spajanje uporebljavati vodove odgovarajuće dužine i izbjegavajući nepotrebna preplitanja. Loše spajanje može prouzrokovati različite smetnje (kontaktni otpor, nepravilne otkolone kazeljke, greške mjerenja, itd.), što utiče na izvođenje ogleda i tačnost mjerenja.

 

PRIKLJUČAK NA IZVOR ELEKTRIČNE ENERGIJE

 

22.   Asistent vrši kontrolu veza prema šemi spoja. Student ne smije izvršiti priključenje na izvor napajanja, započeti sa mjerenjem i ogledom prije nego dobije dozvolu od asistenta. Priključivanje na izvor električne energije asistent vrši uz predhodno glasno upozorenje.

23.   Student mora imati na umu da je električna struja opasna po život već kod jačine 0.01A, a  što je viši napon to je jača struja i veća opasnost. Napon je opasan već kod 50V.

24.   Prekršilac ovih mjera snosi punu materijelnu i krivičnu odgovornost za eventualno počinjenu štetu, ugrožene ljudske živote i nanesene povrede.

 

MJERENJE

 

25.   Student treba mjerenje obaviti pažljivo i svjesno.Svako “dotjerivanje” rezultata predstavlja vlastitu obmanu, mjerenja i ogled čini bezvrijednim, a cilj dalek i neispunjen.

26.   Ako student nije siguran u tačnost dobijenih vrijednosti mjerenjem, treba da ponovi mjerenje.

27.   Ogled i mjerenje student treba da obavi u stojećem stavu, obezbjeđujući oko sebe dovoljno slobodnog prostora.

28.   Kod mjerenja treba biti staložen i miran, bez nepotrebne i često opasne žurbe i brzopletosti. Trzanje spojnih vodova, kuckanje po instrumentu, odaje površnu i nesolidnu pripremu studenta.

29.   Retzultate mjerenja treba upisati tačno i svjasno u prethodno pregledano pripremljenu tabelu mjernenih vrijednosti.

30.   Ukoliko u toku mjerenja treba očitati više veličina, a student je u grupi, onda je dobro da jedan student vrši očitavanje, a drugi bilježi rezultate mjerenih veličina.

31.   U slučaju da za vrijeme ogleda nastupi prekid u napajnju elekrtičnom energijom, asistent je dužan da isključi izvore napajanja, da regulatore napona vrati u početni položaj. Mjerna područja instrumenta postaviti na najveće vrijednosti i tako dočekati normalno stanje napajanja električnom energijom.

32.   Po završetku mjerenja ili ispitivanja najprije isključiti radni sto prekidačem, zatim izvor napajnja električnom energijom. Sve spojeve otpojiti, a uređaje, instrumente i pribor uredno srediti. Radno mjesto studenta u laboratoriji po završetku ispitivanja mora uvijek biti sređeno kako bi student iz naredne grupe mogao isto tako valjano obaviti svoj zadatak.

 

IZVEŠTAJ O ISPITIVANJU

 

33.   Po obavljenom ispitivanju student podnosi pismeni izvještaj o vježbi na propisanom obrascu. Ovaj izvještaj studet radi po uputi asistenta, a treba da sadrži:                                          

ime i prezime studenta,

broj indeksa,

grupu u kojoj vježba,

naziv vježbe,

zadatak i cilj vježbe,

električnu šemu spoja,

korištene uređaje, instrumente i pribor u vježbi,

tabelu mjerenih i proračunatih vrijednosti,

potrebne proračune i dijagrame,

samostalan zaključak.

34.   Rezultate mjerenja student je dužan prikazati tabelarno, preko dijagrama i sa odgovarajućim komentarom.

35.   Električne šeme i dijagrame student mora crtati uredno, pomoću pribora za crtanje, na milimetarskom papiru po odgovarajućoj razmjeri.

36.   Na kraju izvještaja o obavljenom ispitivanju student je obavezan dati samostalno komentar i zaključak sa određenim prijedlozima, zapažanjima i konstatacijama.